Training project-, service- & verandermanagement

Management training gebasseerd op de principes van PRINCE & ITIL

Duur en datum van de training

24 dagen, start op 16 mei 2013

Type aanbod

Open training en bedrijfstraining mogelijk

Tijdens deze management training  leert u inzicht krijgen in de processen van service-, project- en verandermanagement binnen IT-projecten. Hierin maakt u kennis met de onderstaande programma onderdelen:

PRINCE

PRINCE is een op processen gebaseerde benadering voor projectmanagement. De PRINCE methode behandelt projectmanagement door middel van vier geïntegreerde aspecten van principes, thema's, processen en de projectomgeving:

 

  1. De principes – Dit zijn de richtinggevende verplichtingen en goede praktijken, die bepalen of een project daadwerkelijk wordt beheerd volgens de PRINCE richtlijnen. Er zijn zeven principes en uitsluitend als deze allemaal worden toegepast, is er sprake van een PRINCE project.
  2. De thema's – In de thema's worden de aspecten van projectmanagement omschreven die voortdurend en gelijktijdig tijdens het hele proces behandeld moeten worden. Door middel van zeven thema's wordt de specifieke handelswijze uitgelegd die volgens de PRINCE methode nodig is voor de verschillende disciplines van projectmanagement. Tevens wordt hierdoor verklaard waarom deze thema's noodzakelijk zijn.
  3. De processen – Hiermee wordt de stapsgewijze vooruitgang door de levensduur van het project omschreven, vanaf het startmoment tot het moment waarop het project wordt afgesloten. Ieder proces voorziet in controlelijsten van aanbevolen activiteiten, producten en hieraan gerelateerde verantwoordelijkheden.
  4. Het aanpassen van PRINCE aan de projectomgeving – In dit hoofdstuk wordt uitgelegd waarom het noodzakelijk is om PRINCE aan te passen aan de specifieke inhoud van een project. Bij PRINCE geldt niet 'één maat past iedereen'. PRINCE biedt een flexibel kader dat gemakkelijk kan worden aangepast aan het type project en de omvang van het project.

PRINCE Foundation

De methode kan worden toegepast op ieder soort project en kan gemakkelijk worden geïmplementeerd naast specialistische, of branche-eigen modellen. U leert in deze opleiding de basisprincipes en terminologie van PRINCE. Daarbij gaat het om theorie en elementaire toepassing. De kennis die u hier opdoet kunt u dus al snel inzetten in de dagelijkse praktijk.

PRINCE Practitioner

De PRINCE Practioner training leert u om PRINCE in projecten toe te passen. Deze trainingsmodule verschaft de deelnemer inzicht in de samenhang van de diverse PRINCE-principes, -thema's, en -processen. Naast een verdere verdieping van de theorie zult u zich met oefeningen op basis van een aangereikte casus verder verdiepen in het in praktijk brengen van PRINCE. Daarnaast biedt deze opleiding ruimte voor het delen van kennis en ervaring met collega-projectmanagers uit andere organisaties.

ITIL

ITIL is de enige samenhangende en gedetailleerde documentatie van 'best practices' voor het inrichten van beheerprocessen binnen een ICT-organisatie. ITIL bestaat uit een serie boeken met richtlijnen voor het leveren van hoogwaardige IT-diensten en voor de inrichting en randvoorwaarden die nodig zijn om de IT-diensten te ondersteunen. ITIL is ontwikkeld vanuit het besef dat organisaties in toenemende mate afhankelijk zijn van IT en levert de beste praktijkervaringen voor IT Service Management.

-          Introductie van Service Strategy/ Design/ Transition/ Operation/ Continual Service

-          Service Strategy principes,

-          Service Strategy processen

-          Dagelijkse Service Strategy activiteiten,

-          Inrichten van de Service Strategy functies

-          Technische overwegingen bij de inrichting van Service Strategy

-          Implementatie overwegingen

-          Uitdagingen, Kritieke succes factoren en de risico’s

-          Proefexamen

ITIL Expert

Deze cursus is een op zichzelf staande training en is de laatste module van de ITIL intermediate capability stream en/of ITIL intermediate lifecycle stream nodig om het ITIL Expert niveau te behalen. Na het doorlopen van deze training en het behalen van bijbehorend examen heeft de cursist het ITIL Expert niveau behaald. De cursus leert de deelnemer de opgedane kennis vanuit alle ITIL V3 publicaties praktisch toe te passen (plannen en te implementeren) binnen een organisatie.

Doelgroep

Deze opleiding is gericht op projectmanagers, teammanagers, specialisten, projectmedewerkers teamleiders, ontwerpers, architecten, planners, IT consultanten, IT audit, beveiligingsmanagers en Service management trainers die betrokken zijn bij het dagelijks beheer, coördinatie en integratie van de operationele activiteiten binnen de IT service levenscyclus. De training is bedoeld voor iedereen die in een project werkzaam is en inzicht wil verkrijgen in hoe projecten op een adequate wijze gemanaged kunnen worden om de beoogde resultaten te behalen

Voorkennis

-          HBO werk- en denkniveau;

-          Basiskennis automatisering;

-          Affiniteit met IT.

Kennis van projectmatig werken op het niveau van de kerntraining projectmatig werken en relevante projectervaring kan behulpzaam zijn.

Doel

Het doel van de managementtraining gebasseerd op PRINCE & ITIL is ontwikkeld om het gehele traject van verander, service- en projectmanagement binnen de IT beter te begrijpen en d.m.v. deze training leren hier invloed op uit te oefenen. Zodat u na afloop van de training beter kan participeren in projecten en meer inzicht heeft in de wijze waarop projecten georganiseerd zijn. Als ankerpunt gebruikt u daarvoor de PRINCE methode, die naast een methode ook een terminologie biedt die betrokkenen helpt bij een betere onderlinge afstemming van activiteiten en die de eenduidigheid van rapportages vergroot.

 

Daarnaast bieden wij u inzicht in de enige samenhangende en gedetailleerde documentatie van 'best practices' (ITIL), de beste praktijkoplossingen, voor het inrichten van beheerprocessen binnen een ICT-organisatie.

 

Wij bieden u een inleiding in Service Management en ITIL:

  • waarom een organisatie Service Management gebaseerd op ITIL moet integreren;
  • de noodzaak van een Service Management cultuur;
  • introductie in de ‘Service Lifecycle’ concepten en processen;
  • de belangrijkste definities, terminologie en principes van Service Management.

Opzet

De managementtraining behandeld de volgende elementen:

  • PRINCE2 Foundation;
  • PRINCE2 Practitioner;
  • ITIL Foundation V3;
  • Service Strategy;
  • Service Design;
  • Service Transition;
  • Service Operation;
  • Continual Service Improvement;
  • ITIL Expert;
  • De cursus wordt klassikaal gegeven;
  • De volgorde van de training is conform het 'natuurlijke verloop' van een project;
  • Er wordt veel gebruik gemaakt van praktijkopdrachten op basis van een scenario;

Op ieder element vindt er toetsing plaats door middel van een examen, hier voorafgaand word gebruik gemaakt van oefenexamens.

Resultaten

Na het programma onderdeel PRINCE Foundation bent u in staat:

  • Elementaire principes van PRINCE te onderscheiden en te benoemen;
  • Het benoemen en herkennen van de PRINCE terminologie;
  • Effectief deel te nemen aan projecten die volgens PRINCE worden uitgevoerd;
  • Andere projectbetrokkenen te informeren over de taken, verantwoordelijkheden en bevoegdheden die in PRINCE aan hun rol zijn gekoppeld;
  • Herkennen van de relatie tussen de dagelijkse werkzaamheden in een organisatie en een projectomgeving
  • Het met goed gevolg afleggen van het examen PRINCE Foundation - editie 2009.
  • Met een succesvolle afronding van deze training bent u in het bezit van een in het binnen- en buitenland hoog aangeschreven projectmanagementdiploma.

Na PRINCE practitioner bent u in staat:

  • Het gehele projectmanagementproces conform PRINCE in te richten;
  • De PRINCE methode op praktische en pragmatische wijze toe te passen;
  • Aan het PRINCE Practitioner examen deel te nemen.

Na afloop van het ITIL gedeelte hebben de deelnemers inzicht in:

  • Het belang van Service Management als concept en de Service Strategy principes, doel en doelstellingen.
  • De interactie tussen de in de Service Strategy benoemde processen en de overige Service Levenscyclus processen.
  • De subprocessen, activiteiten, methode en functies die gebruikt worden in elk van de ITIL Service Strategy processen.
  • De rollen en verantwoordelijkheden binnen ITIL Service Strategy en de activiteiten en functies om operationele excellentie te behalen.
  • Hoe te meten.
  • Technologische en implementatie overwegingen betreffende ITIL Service Strategy
  • Uitdagingen, kritieke succes factoren en risico’s betreffende Service Strategy.
  • De training is voorbereidend op het ITIL V3 examen Service Strategy welke onderdeel uitmaakt van de ITIL “intermediate lifecycle stream”.

Duur

De training bestaat uit 24 trainingsdagen en duurt van 09:00 uur tot 17:00 uur.

Inschrijving

Wilt u een training bij ons reserveren dan kunt u contact opnemen met: 070 – 319.84.30 of u kunt een mail sturen naar: Dit e-mailadres wordt beveiligd tegen spambots. JavaScript dient ingeschakeld te zijn om het te bekijken.

Advies nodig?

Wilt u meer weten over onze Trainingen of Personele Diensten?

Bel vrijblijvend  070-3198430

b pers

Personeel

Om u als kandidaat aan te melden, kan u zich inschrijven. Vul alstublieft zoveel mogelijk gegevens in. Dit stelt ons in staat u zo goed mogelijk van dienst te zijn.

Inschrijven

b mark

Management

De Braam-Groep heeft een managementtrainingsmethode en certificering uitgewerkt voor zowel de ITIL en PRINCE2 trainingen.

Meer info

b train

Trainingen

Door middel van diverse werkvormen  met en zonder acteur leert de cursist de drie vormen van agressie te herkennen.

Verbale agressietraining

b social

Volg ons

 facebook linkedin  
     
 

copyright© braam groep 2013 - Polakweg 7 2288GG Rijswijk (zh) +31 (0)70 3198430